24 kwietnia odbył się VIII audyt artykułów spożywczych biorących udział w Ogólnopolskim Programie Promocyjnym „Doceń polskie”. Producenci z całej Polski zgłosili do oceny ponad 100 wyrobów. W certyfikacji uczestniczyły także produkty powtórnie ubiegające się o wyróżnienie.
Miód, słodycze, wypieki, wyroby mięsne, nabiał, przetwory warzywne, owoce, napoje i dania gotowe - to tylko niektóre produkty spożywcze, które ubiegały się o certyfikat „Doceń polskie” podczas VIII audytu. Loża Ekspertów oceniła ponad 100 wyrobów różnego typu. Przewodniczącym grona eksperckiego jest Mirek Drewniak z Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Poza nim, w Loży zasiadają osoby zawodowo zajmujące się żywnością, doskonale orientujące się w tajnikach procesów produkcji artykułów spożywczych. Honorowy patronat nad programem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ocenie ekspertów podlegają trzy aspekty wyrobu: smak i wygląd oraz stosunek jakości artykułu do jego ceny. Istotne jest, że do certyfikacji mogą przystąpić jedynie produkty posiadające tzw. polski czynnik, które są związane z naszym krajem poprzez składniki, recepturę lub przynajmniej miejsce produkcji. Loża Ekspertów ma do dyspozycji dziesięciopunktową skalę ocen. Certyfikaty zdobywają artykuły spożywcze, które otrzymają wysokie oceny, zaś wyroby z maksymalną liczbą punktów otrzymują tytuł TOP PRODUKT.
Mirek Drewniak, doświadczony szef kuchni, jest także konsumentem i na artykuły spożywcze patrzy również z tej perspektywy. - Większość produktów prezentowała dobry, wyrównany poziom. Szczególnie wyróżniały się wyroby zbożowe, w tym bardzo dobrej jakości pieczywo. Po raz kolejny potwierdziła się zasada, że im mniej przetworzone produkty, tym są one lepszej jakości. Nasz organizm to największa fabryka przetwarzająca jedzenie na energię. Dzięki dobrym jakościowo, pożywnym produktom możemy sobie zapewnić nie tylko zdrowie, ale i dobre samopoczucie - mówi Mirek Drewniak.
Przewodniczący Loży Ekspertów zwrócił także uwagę na inną prawidłowość; wysoka jakość nie musi zawsze wiązać się z wysoką ceną. - Woda biorąca udział w tej certyfikacji nie jest droga, a naprawdę pije się ją ze smakiem. Cena produktu jest istotna nie tylko dla detalicznych klientów, ale także dla restauratorów. Tym bardziej się cieszę, że na naszym rynku są dostępne produkty łączące wysoką jakość z niską ceną – dodaje M. Drewniak.
Certyfikaty „Doceń polskie” przyznawane są na okres 24 miesięcy. Po upływie tego czasu producent, jeśli nadal chce się posługiwać godłem programu, powinien ponownie wziąć udział w audycie. W trakcie kwietniowej certyfikacji eksperci po raz pierwszy oceniali właśnie takie wyroby. Ocena produktów starających się o odnowienie certyfikatu nie odbiega od sposobu, w jaki eksperci przyglądają się pozostałym wyrobom. Powtórny udział w audycie to sposobność sprawdzenia czy producent utrzymał wysoką jakość i możliwość przekonania się, czy artykuł nadal zasługuje na wyróżnienie.
Lista wszystkich nagrodzonych dotychczas produktów dostępna jest na blogu programu, pod adresem www.blog.docenpolskie.pl.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl
Program „Doceń polskie” ma na celu promocję wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się eksperci, reprezentujący m.in. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Fundację Klubu Szefów Kuchni oraz Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Twórca programu „Doceń polskie” jest współorganizatorem konkursu „BlogerChef” adresowanego do blogerów kulinarnych. Konkurs ten jest kolejnym elementem wsparcia zarówno producentów, których wyroby mogą poszczycić się posiadaniem godła „Doceń polskie”, jak również samego programu.
Link do strony artykułu: https://wm.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/program-docen-polskie-za-nami-osmy-audyt